Analiza Stanu Gospodarki Odpadami za 2023 r.
1. Wprowadzenie.
Podstawę prawną do sporządzenia niniejszej analizy stanowi ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2024 poz. 339 z późn. zm.). Na podstawie art. 3 ust. 2 pkt.10 wymienionej ustawy, gminy zobowiązane zostały do dokonania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Zgodnie z art. 9tb ww. ustawy analiza obejmuje:
1) możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
2) potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
3) koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem
i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki
i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
4) liczbę mieszkańców;
5) liczbę właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa
w art. 6 ust. 6-12;
6) ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
7) ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
8) uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
9) masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych odebranych i zebranych na terenie gminy.
W związku z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi organizowany jest przetarg na odbiór i transport odpadów komunalnych zmieszanych oraz bioodpadów oraz transport i zagospodarowanie segregowanych odpadów komunalnych w tym odpadów problemowych.
Firmą wyłonioną w trybie przetargu nieograniczonego, z którą podpisano umowę na lata 2022- 2023 w wyżej wymienionym przedmiocie był Zakład Usług Komunalnych
i Transportowych Henryk Siwiński, ul. Boguniewska 8, 64-610 Rogoźno.
Systemem zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie Gminy Rogoźno zostały objęte nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz nieruchomości na której znajdują się domki letniskowe albo inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy naliczana jest na podstawie zadeklarowanej liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość
i stawki opłaty określonej uchwałą nr LXII/603/2022 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 09.03.2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty.
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości na której znajduje się domek letniskowy albo innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, naliczana była od domku letniskowego na nieruchomości albo innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
2.1.Zasady funkcjonowania gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w 2023 roku szczegółowo określały akty prawne, w tym uchwały Rady Miejskiej w Rogoźnie:
1) Uchwała nr LXII/603/2022 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 09.03.2022 r.
w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty;
2) Uchwała nr LVII/537/2021 Rady miejskiej w Rogoźnie z dnia 29.11.2021 r.
w sprawie zmiany ryczałtowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno- wypoczynkowe;
3) Uchwała nr XXI/185/2019 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27.11.2019 r.
w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości;
4) Uchwała nr LXIII/652/2022 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 14.06.2022 r.
w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości, na której znajdują się domki letniskowe lub nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe;
5) Uchwała nr LXXIV/753/2022 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 15.12.2022 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Rogoźno;
6) Uchwała nr LXXIV/754/2022 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 15.12.2022 r.
w sprawie ustalenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Rogoźno i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
7) Uchwała nr XXI/183/2019 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 27.11.2019 r.
w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
8) Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
9) Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
10) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
11) Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach;
12) Uchwała nr XXII/405/20 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia
28 września 2020 r. w sprawie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata 2019- 2025 wraz z planem inwestycyjnym.
2.2.System zbiórki odpadów komunalnych.
1) W ramach gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi bezpośrednio od właścicieli nieruchomości ( „u źródła” ) odbierane były następujące frakcje odpadów:
- niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne;
- bioodpady;
- odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, opakowania wielomateriałowe oraz opakowania z metali;
- odpady opakowaniowe z papieru i tektury;
- odpady opakowaniowe ze szkła.
2) Selektywne zbieranie odpadów komunalnych odbywało się w systemie workowo pojemnikowym:
- worek żółty – odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, wielomateriałowe oraz metali;
- worek zielony – odpady opakowaniowe ze szkła;
- worek niebieski – odpady opakowaniowe z papieru i tektury;
- pojemnik brązowy – bioodpady.
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne gromadzone były w zamykanych pojemnikach.
2.3.Odpady zbierane w PSZOK-u.
W ramach wywiązywania się z ustawowego obowiązku zapewnienia porządku i czystości na terenie gminy powstał Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK). Został on zlokalizowany w miejscowości Studzieniec. Mieszkańcy oraz właściciele działek rekreacyjnych samodzielnie dostarczają odpady do ww. punktu. PSZOK czynny jest w następujące dni tygodnia: poniedziałek w godz. 10-18 i w środę
w godz. 7-15.
W PSZOK-u przyjmowane są następujące frakcje odpadów:
- szkło;
- papier i tektura;
- metale, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
- odpady niebezpieczne powstające w gospodarstwach domowych;
- przeterminowane leki i chemikalia powstające w gospodarstwach domowych;
- odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstające w gospodarstwach domowych w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji
i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły
i strzykawki;
- zużyte baterie i akumulatory;
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- meble i inne odpady wielkogabarytowe;
- zużyte opony;
- odpady budowlane i rozbiórkowe – zastrzeżeniem, że limit roczny wynosi do 200 kg na rok na gospodarstwo domowe.
Na ternie Gminy Rogoźno nie ma możliwości przetwarzania odpadów komunalnych. Frakcje niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz bioodpady trafiają do Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. (MSOK) z siedzibą w Toniszewie nr 31, 62-104 Pawłowo Żońskie, który posiada status instalacji komunalnej (IK). Gmina Rogoźno jest jednym z udziałowców spółki.
Instalacja przetwarzania odpadów obejmuje:
- sortownię o wydajności 35 000 Mg rocznie;
- składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne (kwatera nr 2) o powierzchni
2,4 ha;
- kompostownię, czyli reaktory biostabilizujące i przekształcające frakcje organiczne w ilości 17 000 Mg rocznie.
Rozważane jest utworzenie dodatkowego PSZOK, który polepszy i usprawni system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno, a także przyczyni się do zwiększenia ilości odpadów komunalnych poddawanych procesom recyklingu i odzysku innymi metodami, powodując tym samym zmniejszenie ilości odpadów przekazywanych do składowania, a co za tym idzie ułatwi osiągnięcie określonych przepisami poziomów recyklingu.
Planowane są dalsze działania informacyjno-edukacyjne w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz racjonalnego segregowania odpadów komunalnych.
Zgodnie z art. 6r ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:
- odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
- tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
- obsługi administracyjnej tego systemu;
- edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postepowania z odpadami komunalnymi.
Wysokość opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszona przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy Rogoźno wynosi:
- dla nieruchomości zamieszkałych: 38,00 zł/osobę/miesiąc (5,00 zł/osobę/miesiąc – kwota zwolnienia z opłaty z tytułu kompostownia bioodpadów w przydomowym kompostowniku) płatne do 15 każdego miesiąca;
- dla nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe: 191,00 zł/rok – płatne do 15 września każdego roku.
l.p. |
Wyszczególnienie |
Stan na 31.12.2023 r. |
1. |
Naliczenie opłaty |
7.063.146,41 zł |
2. |
Wpłaty ogółem |
6.984.559,61 zł |
3. |
Zaległości narastająco |
809.950,96 zł |
4. |
Ściągalność opłaty ogółem |
98 % |
5. |
Ściągalność opłaty danego roku |
98 % |
4. |
Umorzenie zaległej opłaty |
10.573,19 zł |
5. |
Rozłożenie na raty zaległej opłaty |
3.175,87 zł |
6. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie umorzenia zaległości |
6 |
7. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległej opłaty |
1 |
8. |
Liczba wysłanych upomnień |
1411 |
9. |
Liczba wystawionych tytułów wykonawczych |
543 |
10. |
Liczba podatników posiadających zaległość |
1119 |
Według danych z ewidencji ludności Urzędu Miejskiego w Rogoźnie, na dzień 31 grudnia 2023 r. zameldowanych było 17360 mieszkańców.
W złożonych do Urzędu Miejskiego w Rogoźnie deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ujętych zostało 15564 osób.
Gminnym systemem gospodarowania odpadami komunalnymi w 2023 roku objęto 3561 nieruchomości zamieszkałych tj. o 195 nieruchomości więcej w stosunku do 2022 roku oraz 498 nieruchomości letniskowych.
Ustawa wprowadziła częściowe zwolnienie w przypadku, gdy właściciele nieruchomości będą kompostować bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Ze zwolnienia skorzystało 787 właścicieli nieruchomości.
- nie stwierdzono wystąpienia ww. przypadków;
- 296 właścicieli nieruchomości posiadało zawarte umowy z przedsiębiorcami odbierającymi odpady komunalne.
Gmina Rogoźno dysponuje jedynie ilością odebranych odpadów komunalnych, a nie wytworzonych. W związku z obowiązkiem składania sprawozdań przez podmioty odbierające i zbierające odpady komunalne należy przyjąć, że liczba wytworzonych odpadów komunalnych jest równa ilości odebranych odpadów komunalnych.
W 2023 roku na terenie Gminy Rogoźno wytworzono 12231,8200 Mg odpadów, w tym 6536,4890 Mg odebranych od mieszkańców i przedsiębiorców oraz zebranych na PSZOK i 5695,3310 Mg zebranych przez podmioty komercyjnie zbierające odpady komunalne – skupy złomu.
Rodzaj odpadu |
Odpady w ramach systemu, odebrane od właścicieli nieruchomości, w tym PSZOK Mg |
Odpady od przedsiębiorców (na podstawie złożonych sprawozdań) Mg |
Suma |
opakowania z tworzyw sztucznych |
326,9000 |
11,1780 |
338,0780 |
leki inne niż wymienione w 20 01 31 |
0,5600 |
0 |
0,5600 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
21,9500 |
0 |
21,9500 |
opakowania ze szkła |
266,4200 |
43,5980 |
310,0180 |
odpady wielkogabarytowe |
203,7000 |
0 |
203,7000 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
37,0500 |
0 |
37,0500 |
odpady budowlane i rozbiórkowe |
95,2300 |
0 |
95,2300 |
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne |
3885,3000 |
487,8400 |
4373,1400 |
opakowania z papieru i tektury |
108,5000 |
30,5860 |
139,0860 |
odpady ulegające biodegradacji |
956,0200 |
16,5400 |
972,5600 |
zużyte opony |
41,1200 |
0 |
41,1200 |
farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice zawierające substancje niebezpieczne |
3,8600 |
0 |
3,8600 |
Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie |
0,1370 |
0 |
0,1370 |
RAZEM |
5946,7470 |
589,7420 |
6536,4890 |
Zgodnie z art. 9e ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach podmiot odbierający odpady komunalne jest obowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej.
Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych przekazanych do instalacji komunalnej: 4373,1400 Mg.
Ilość bioodpadów przekazanych do instalacji komunalnej: 972,5600 Mg.
Masa odpadów, powstałych po sortowaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania, odpad o kodzie 19 05 99 inne niewymienione odpady, wyniosła 1506,8528 Mg.
Z informacji przekazanych przez Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych
Sp. z o.o. wynika, że procentowy wskaźnik wytworzonych i poddanych składowaniu pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych dla odpadu o kodzie 19 05 99 – inne niewymienione odpady- wynosi 34,457 % w stosunku do łącznej masy odpadów komunalnych przekazanych przez gminę.
Gmina Rogoźno osiągnęła poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych na poziomie 29,99 %.
Poziom składowania odpadów komunalnych 31,40 %.
Masa odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania: 3,86 Mg.
Stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odebranych i zebranych odpadów komunalnych 0,06 %.
Opracowana analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno za 2023 r. prowadzi do następujących wniosków:
- objęcie systemem gospodarowania odpadami komunalnymi nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe przyczyniło się do uszczelnienia systemu i właściwego nadzoru nad gospodarką odpadami,
- wykonawca usługi, z którym podpisano umowę na odbiór odpadów komunalnych, wywiązuje się z zawartej umowy,
- należy dążyć do ograniczenia ilości wytwarzanych na terenie gminy odpadów,
w szczególności niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, co przyczyni się do zmniejszenia kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych oraz zwiększa szanse na osiągnięcie uzyskania prawem wymaganych poziomów w kolejnych latach,
- celem osiągnięcia poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych należy zwiększyć świadomość mieszkańców oraz podnieść poziom ilości odpadów komunalnych zbieranych w sposób selektywny,
- dzięki wprowadzeniu aplikacji „Kiedyodpady” mieszkańcy mają łatwy dostęp do bieżących informacji dotyczących gospodarki odpadami (m. in. harmonogramu odbioru odpadów komunalnych, informacji jak prawidłowo segregować odpady oraz gdzie je wrzucać, itp.)
- należy prowadzić działania edukacyjne oraz prowadzić windykację wobec osób uchylających się od regulowania należności z tytułu opłaty za gospodarowania odpadami komunalnymi.
Analiza Stanu Gospodarki Odpadami za 2022 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt.10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2022 poz. 2519 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy sporządzanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmującej:
- możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
- potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadów komunalnych,
- kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- liczby mieszkańców,
- liczby właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12,
- ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy,
- ilości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
- uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych,
- masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych odebranych i zebranych na terenie gminy.
1.Ocena możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów związane są z ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach odzysku (głównie instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych) lub unieszkodliwiania (składowanie odpadów na składowisku).
Gmina Rogoźno, w 2022 r. dostarczała niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie gm. Wągrowiec. Na składowisku tym znajduje się kompostownia pryzmowa o zdolności przerobowej 3 500 Mg/rok, oraz instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych. Selektywnie zebrane odpady zielone i inne bioodpady zostały poddane kompostowaniu na MSOK Sp. z o.o.
2. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadów komunalnych.
Rozważane jest utworzenie dodatkowego PSZOK, który polepszy i usprawni system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno, a także przyczyni się do zwiększenia ilości odpadów komunalnych poddawanych procesom recyklingu i odzysku innymi metodami, powodując tym samym zmniejszenie ilości odpadów przekazywanych do składowania, a co za tym idzie ułatwi osiągnięcie określonych przepisami poziomów recyklingu.
3. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
p. |
Wyszczególnienie |
Stan na 31.12.2022 r. |
1. |
Naliczenie opłaty |
6.851.091,40 zł |
2. |
Wpłaty ogółem |
6.755.905,60 zł |
3. |
Zaległości narastająco |
731 341,33 zł |
4. |
Ściągalność opłaty ogółem |
98 % |
5. |
Ściągalność opłaty danego roku |
95 % |
4. |
Umorzenie zaległej opłaty |
7.421,60 zł |
5. |
Rozłożenie na raty zaległej opłaty |
1.710,95 zł |
6. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie umorzenia zaległości |
7 |
7. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległej opłaty |
1 |
8. |
Liczba wysłanych upomnień |
1460 |
9. |
Liczba wystawionych tytułów wykonawczych |
557 |
10. |
Liczba podatników posiadających zaległość |
1156 |
4. Liczba mieszkańców wg stanu na dzień 31.12.2022 r.
a |
Liczba mieszkańców wg meldunku |
17678
|
b
|
Liczba mieszkańców na podstawie złożonej deklaracji |
15687 |
5. Liczba właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.
- nie stwierdzono nie zawarcia umów na odbiór odpadów komunalnych
- 250 właścicieli nieruchomości zawarło umowy z przedsiębiorcami odbierającymi odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
6. Ilości odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
W 2022 roku na terenie Gminy Rogoźno wytworzono 6761,5024 Mg odpadów, w tym 6704,2360 Mg odebranych zgodnie z harmonogramem, 29,3000 Mg zebranych na PSZOK i 27,9664 Mg zebranych przez podmioty komercyjnie zbierające odpady komunalne – skupy złomu.
7. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno - biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
W 2022 r. z terenu Gminy Rogoźno odebrano łączne wielkości odpadów wg kategorii:
|
odpady w ramach systemu Mg |
Odpady od przedsiębiorców Mg |
Suma |
opakowania z tworzyw sztucznych |
307,5000 |
6,0200 |
313,5200 |
leki inne niż wymienione w 20 01 31 |
0,4300 |
0 |
0,4300 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
23,9550 |
0 |
23,9550 |
opakowania ze szkła |
304,1000 |
38,8440 |
342,9440 |
odpady wielkogabarytowe |
162,0400 |
0 |
162,0400 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
60,1850 |
0 |
60,1850 |
zmieszane odpady opakowaniowe |
0 |
0,2200 |
0,2200 |
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne |
4045,4000 |
407,5400 |
4452,9400 |
opakowania z papieru i tektury |
117,8200 |
16,4800 |
134,3000 |
odpady ulegające biodegradacji |
1176,9000 |
16,2950 |
1193,1950 |
zużyte opony |
49,1800 |
0 |
49,1800 |
farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice zawierające substancje niebezpieczne |
0,5000 |
0 |
0,5000 |
Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz niesortowane baterie i akumulatory zawierające te baterie |
0,1270 |
0 |
0,1270 |
RAZEM |
6248,1370 |
485,3990 |
6733,5360 |
Masa odpadów, powstałych po sortowaniu zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania wyniosła 1669,5408 Mg.
Gmina Rogoźno osiągnęła poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych na poziomie 61,19 %.
Poziom składowania odpadów komunalnych 31,02 %.
Masa odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania : 0,5000 Mg.
Stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odebranych i zebranych odpadów komunalnych 0,00 %.
8. Informacja dot. kontrolowania deklaracji składanych przez mieszkańców, dotyczących ilości osób w gospodarstwach domowych.
Zgodnie z art. 9 u ust. 2 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: do kontroli przestrzegania przepisów w/w Ustawy stosuje się art. 379 i 380 Ustawy Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z nimi Burmistrz może upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników mu podległych lub funkcjonariuszy straży gminnych. Jest to jedyna forma kontroli wskazana przez ustawodawcę. W tut. Urzędzie kontrole składanych deklaracji odbywają się również na podstawie informacji z Ewidencji Ludności oraz innych baz danych będących w dyspozycji organu. Informacje te dotyczą weryfikacji liczby osób zameldowanych.
Analiza Stanu Gospodarki Odpadami za 2021 r.
1.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt.10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2021 poz. 888 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy sporządzanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmującej:
- możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
- potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadów komunalnych,
- kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- liczby mieszkańców,
- liczby właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12,
- ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy,
- ilości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
- uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych,
- masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
2.
Ocena możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów związane są z ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach odzysku (głównie instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych) lub unieszkodliwiania (składowanie odpadów na składowisku).
Gmina Rogoźno, w 2021 r. dostarczała niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie gm. Wągrowiec. Na składowisku tym znajduje się kompostownia pryzmowa o zdolności przerobowej 3 500 Mg/rok, instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych o rocznej zdolności przerobowe części mechanicznej 35 000 Mg/rok a w Selektywnie zebrane odpady zielone i inne bioodpady zostały poddane kompostowaniu na Międzygminnym Składowisku Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie.
3.
Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadów komunalnych.
Rozważane jest utworzenie dodatkowego PSZOK, który polepszy i usprawni system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno, a także przyczyni się do zwiększenia ilości odpadów komunalnych poddawanych procesom recyklingu i odzysku innymi metodami, powodując tym samym zmniejszenie ilości odpadów przekazywanych do składowania, a co za tym idzie ułatwi osiągnięcie określonych przepisami poziomów recyklingu.
4.
Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziela na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
p. |
Wyszczególnienie |
Stan na 31.12.2021 r. |
1. |
Naliczenie opłaty |
5.830.632,40 zł |
2. |
Wpłaty ogółem |
5.746.938,63 zł |
3. |
Zaległości narastająco |
629.488,90 zł |
4. |
Ściągalność opłaty ogółem |
98,57 % |
5. |
Ściągalność opłaty danego roku |
95,06 % |
4. |
Umorzenie zaległej opłaty |
1.264,60 zł |
5. |
Rozłożenie na raty zaległej opłaty |
3.507,60 zł |
6. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie umorzenia zaległości |
2 |
7. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległej opłaty |
3 |
8. |
Liczba wysłanych upomnień |
1596 |
9. |
Liczba wystawionych tytułów wykonawczych |
528 |
10. |
Liczba podatników posiadających zaległość |
1022 |
5.
Liczba mieszkańców.
Liczba mieszkańców wg stanu na dzień 31.12.2021 r.
Liczba mieszkańców wg meldunku |
Liczba mieszkańców na podstawie złożonej deklaracji |
17716 |
15593 |
6.
Liczba właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.
- nie stwierdzono nie zawarcia umów na odbiór odpadów komunalnych
- 248 właścicieli nieruchomości zawarło umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
7.
Ilości odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
W 2021 roku na terenie Gminy Rogoźno wytworzono 7672,0234 Mg odpadów, w tym 7521,2790 Mg odebranych zgodnie z harmonogramem, 120,6490 Mg zebranych na PSZOK i 30,0954 Mg zebranych przez podmioty komercyjnie zbierające odpady komunalne – skupy złomu.
8.
Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno - biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
W 2021 r. z terenu Gminy Rogoźno odebrano łączne wielkości odpadów wg kategorii:
- 4760,1600 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
- 1181,2000 Mg bioodpadów,
- 364,8000 Mg opakowań z tworzyw sztucznych,
- 520,4000 Mg opakowań ze szkła,
- 194,6740 Mg opakowań z papieru
- 288,9400 Mg odpadów wielkogabarytowych.
|
odpady w ramach systemu Mg |
odpady od przedsiębiorców Mg |
urządzenia zawierające freony |
15,2700 |
0 |
opakowania z tworzyw sztucznych |
354,8000 |
10,0000 |
leki inne niż wymienione w 20 01 31 |
0,3750 |
0 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
21,0600 |
0 |
opakowania ze szkła |
500,2800 |
20,1200 |
odpady wielkogabarytowe |
288,9400 |
0 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
29,6200 |
0 |
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne |
4450,4000 |
309,7600 |
opakowania z papieru i tektury |
183,2200 |
11,4540 |
odpady ulegające biodegradacji |
1168,9400 |
12,2600 |
zużyte opony |
56,6800 |
0 |
odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów |
54,9200 |
0 |
zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 |
0 |
0,4200 |
zmieszane odpady z budowy |
36,1200 |
94,2200 |
gruz ceglany |
0 |
2,8000 |
inne odpady nieulegające biodegradacji |
0 |
18,5200 |
farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice zawierające substancje niebezpieczne |
1,7490 |
0 |
opakowania z metali |
0 |
28,3454 |
metale |
0 |
1,7500 |
RAZEM |
7162,3740 |
509,6494 |
Masa odpadów, powstałych po sortowaniu zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania wyniosła 1160,7650 Mg.
9.
Informacja dot. kontrolowania deklaracji składanych przez mieszkańców, dotyczących ilości osób w gospodarstwach domowych.
Zgodnie z art. 9 u ust. 2 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: do kontroli przestrzegania przepisów w/w Ustawy stosuje się art. 379 i 380 Ustawy Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z nimi Burmistrz może upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników mu podległych lub funkcjonariuszy straży gminnych. Jest to jedyna forma kontroli wskazana przez ustawodawcę. W tut. Urzędzie kontrole składanych deklaracji odbywają się również na podstawie informacji z Ewidencji Ludności oraz innych baz danych będących w dyspozycji organu. Informacje te dotyczą weryfikacji osób zameldowanych.
1. Wstęp
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt.10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2020 poz. 1439 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy sporządzanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmującej:
- możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
- potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadów komunalnych,
- kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- liczby mieszkańców,
- liczby właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12,
- ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy,
- ilości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
2. Ocena możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów związane są z ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach odzysku (głównie instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych) lub unieszkodliwiania (składowanie odpadów na składowisku).
Gmina Rogoźno, w 2020 r. dostarczała niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie gm. Wągrowiec. Na składowisku tym znajduje się kompostownia pryzmowa o zdolności przerobowej 3 500 Mg/rok, instalacja mechaniczno-biologicznego niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych o rocznej zdolności przerobowe części mechanicznej 35 000 Mg/rok a w Selektywnie zebrane odpady zielone i inne bioodpady trafiły na kompostownie na Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie.
3. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadów komunalnych.
Rozważane jest utworzenie dodatkowego PSZOK, który polepszy i usprawni system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno, a także przyczyni się do zwiększenia ilości odpadów komunalnych poddawanych procesom recyklingu i odzysku innymi metodami, powodując tym samym zmniejszenie ilości odpadów przekazywanych do składowania, a co za tym idzie ułatwi osiągnięcie określonych przepisami poziomów recyklingu.
4. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziela na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
p. |
Wyszczególnienie |
Stan na 31.12.2020 r. |
1. |
Naliczenie opłaty |
5 176 990,00 zł |
2. |
Wpłaty ogółem |
4 866 146,42 zł |
3. |
Zaległości narastająco |
523 188,93 zł |
4. |
Ściągalność opłaty ogółem |
93,99 % |
5. |
Ściągalność opłaty danego roku |
90,26 % |
4. |
Umorzenie zaległej opłaty |
1 189,00 zł |
5. |
Rozłożenie na raty zaległej opłaty |
7 976,90 zł |
6. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie umorzenia zaległości |
3 |
7. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległej opłaty |
4 |
8. |
Liczba wysłanych upomnień |
1505 |
9. |
Liczba wystawionych tytułów wykonawczych |
463 |
10. |
Liczba podatników posiadających zaległość |
1042 |
5. Liczba mieszkańców.
Liczba mieszkańców wg stanu na dzień 31.12.2020 r.
Liczba mieszkańców wg meldunku |
Liczba mieszkańców na podstawie złożonej deklaracji |
17807 |
15630 |
6. Liczba właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.
244 właścicieli nieruchomości zawarła umowy z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
7. Ilości odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
W 2020 roku na terenie Gminy Rogoźno wytworzono 6970,6892 Mg odpadów, w tym 6889,0770 Mg odebranych od mieszkańców, 54,9200 Mg zebranych na PSZOK i 26,6922 Mg zebranych przez podmioty komercyjnie zbierające odpady komunalne – skupy złomu.
8. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno - biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
W 2020 r. z terenu Gminy Rogoźno odebrano 4372,7800 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, 1052,5600 Mg bioodpadów, 395,4920 Mg opakowań z tworzyw sztucznych, 389,1760 Mg opakowań ze szkła, 158,9490 Mg opakowań z papieru oraz 273,5400 Mg odpadów wielkogabarytowych.
|
odpady w ramach systemu Mg |
odpady od przedsiębiorców Mg |
urządzenia zawierające freony |
20,7660 |
0 |
opakowania z tworzyw sztucznych |
379,92 |
15,572 |
leki inne niż wymienione w 20 01 31 |
0,23 |
0 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki |
9,445 |
0 |
opakowania ze szkła |
361,36 |
27,816 |
odpady wielkogabarytowe |
273,54 |
0 |
zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 |
35,779 |
0 |
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne |
4189,42 |
183,36 |
opakowania z papieru i tektury |
135,68 |
23,269 |
odpady ulegające biodegradacji |
1037,64 |
14,92 |
zużyte opony |
55,32 |
0 |
zmieszane odpady z betonu |
0 |
2,16 |
inne odpady nieulegające biodegradacji |
0 |
122,88 |
RAZEM |
6499,1 |
389,977 |
Masa odpadów, powstałych po sortowaniu zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania wyniosła 1444,1106 Mg.
9. Informacja dot. kontrolowania deklaracji składanych przez mieszkańców, a dotyczących ilości osób w gospodarstwach domowych.
Zgodnie z art. 9 u ust. 2 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: do kontroli przestrzegania przepisów w/w Ustawy stosuje się art. 379 i 380 Ustawy Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z nimi Burmistrz może upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników mu podległych lub funkcjonariuszy straży gminnych. Jest to jedyna forma kontroli wskazana przez ustawodawcę. W tut. Urzędzie kontrole składanych deklaracji odbywają się również na podstawie informacji z Ewidencji Ludności. Informacje te dotyczą weryfikacji osób zameldowanych.
1. Wstęp
Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt.10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.2019.2010 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy sporządzanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmującej:
- możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych,
- potrzeb inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadów komunalnych,
- kosztów poniesionych w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- liczby mieszkańców,
- liczby właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12,
- ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy,
- ilości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
2. Ocena możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
Możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów związane są z ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach odzysku (głównie instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych) lub unieszkodliwiania (składowanie odpadów na składowisku).
Gmina Rogoźno, zgodnie z WPGO wchodziła w skład Regionu I Gospodarki Odpadami Komunalnymi (do 31 grudnia 2019 r.), dla którego wyznaczono następujące regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych:
- instalacja do odzysku bioodpadów zebranych selektywnie (biokompostownia), Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie gm. Wągrowiec, jest to kompostownia pryzmowa o zdolności przerobowej 3 500 Mg/rok;
- instalacja MBP – mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych - Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. Toniszewo 31, 62-104 Pawłowo Żońskie gm. Wągrowiec, zdolności przerobowe roczne części mechanicznej to 35 000 Mg/rok a w części biologicznej 17 500 Mg/rok;
- instalacją zastępczą, w przypadku gdy znajdująca się w Regionie I instalacja ulegnie awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn, są:
- instalacja do termicznego przekształcania zmieszanych odpadów komunalnych - Instalacja termicznego Przekształcania Odpadów Recykling Park Sp. z o.o. Kamionka 21, 64-800 Chodzież – instalacja planowana;
- aktualnie Gmina dostarcza odpady do Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w Kopaszynie na mocy zawartej umowy, Gmina jest udziałowcem/ współwłaścicielem spółki.
3. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadów komunalnych.
Rozważane jest utworzenie dodatkowego PSZOK, który polepszy i usprawni system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rogoźno, a także przyczyni się do zwiększenia ilości odpadów komunalnych poddawanych procesom recyklingu i odzysku innymi metodami, powodując tym samym zmniejszenie ilości odpadów przekazywanych do składowania, a co za tym idzie ułatwi osiągnięcie określonych przepisami poziomów recyklingu.
Zgodnie z WPGO Gmina Rogoźno wchodziła w skład Regionu I, dla którego wyznaczono ZZO Nowe Toniszewo – Kopaszyn jako instalację MBP – mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz instalację do przetwarzania odpadów zielonych i innych bioodpadów. Pod koniec roku 2019 wstrzymano odbiór komunalnych odpadów zmieszanych w związku z powyższym zasadne byłoby zwiększenie przepustowości instalacji. Związane jest to również ze zwiększoną ilości odbieranych odpadów komunalnych.
4. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziela na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
p. |
Wyszczególnienie |
Stan na 31.12.2019 r. |
1. |
Naliczenie opłaty |
3 461 225,00 zł |
2. |
Wpłaty ogółem |
3 326 268,11 zł |
3. |
Zaległości narastająco |
452 207, 32 zł |
4. |
Ściągalność opłaty ogółem |
96,10 % |
5. |
Ściągalność opłaty danego roku |
95,96 % |
4. |
Umorzenie zaległej opłaty |
594,00 zł |
5. |
Rozłożenie na raty zaległej opłaty |
5272,60 zł |
6. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie umorzenia zaległości |
2 |
7. |
Liczba wydanych decyzji w sprawie rozłożenia na raty zaległej opłaty |
2 |
8. |
Liczba wysłanych upomnień |
961 |
9. |
Liczba wystawionych tytułów wykonawczych |
233 |
5. Liczba mieszkańców.
Liczba mieszkańców wg stanu na dzień 31.12.2019 r.
Liczba mieszkańców wg meldunku |
Liczba mieszkańców na podstawie złożonej deklaracji |
Liczba mieszkańców deklarujących zbiórkę selektywną |
Liczba mieszkańców deklarująca zbiórkę w sposób nieselektywny
|
17 826 |
15 609 |
14 694 |
915 |
6. Liczba właścicieli nieruchomości, który nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.
Brak danych.
7. Ilości odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
W 2019 roku na terenie Gminy Rogoźno wytworzono 7277,9260 Mg odpadów.
8. Ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno- biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
W 2019 r. z terenu Gminy Rogoźno odebrano 4976,7400 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, 692,8600 Mg bioodpadów, 106,8800 Mg opakowań z tworzyw sztucznych, 271,4200 opakowań ze szkła, 45,9600 Mg opakowań z papieru oraz 291,2400 Mg odpadów wielkogabarytowych. Masa odpadów, powstałych po sortowaniu zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania wyniosła 2170,2790 Mg.
Informacja dot. kontrolowania deklaracji składanych przez mieszkańców, a dotyczących ilości osób w gospodarstwach domowych.
Zgodnie z art. 9 u ust. 2 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: do kontroli przestrzegania przepisów w/w Ustawy stosuje się art. 379 i 380 Ustawy Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z nimi Burmistrz może upoważnić do wykonywania funkcji kontrolnych pracowników mu podległych lub funkcjonariuszy straży gminnych. Jest to jedyna forma kontroli wskazana przez ustawodawcę. W tut. Urzędzie kontrole składanych deklaracji odbywają się również na podstawie informacji z Ewidencji Ludności. Informacje te dotyczą weryfikacji osób zameldowanych.